zaterdag 14 juni 2014

Terug naar af?

Laatst was ik weer even terug.
Terug in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs wel te verstaan.
Zomaar een dagje invallen, een groep proberen les te geven, al was ik wel de 9e invaller die week.


Met frisse moed begon ik, met in mijn achterhoofd het idee dat het hier iets anders verloopt dan op een ‘gewone’ basisschool. Of anders gezegd: de kinderen komen niet braaf de klas binnen gelopen, er zijn keuzerondes tussen de lessen door en de mentaliteit is anders.
Zodra de kinderen zaten op hun stoel, wist ik het. Deze dag werd zwaar.


Dat klopte.
Nadat ik de kinderen aan het einde van de schooldag uitzwaaide, overviel een intense moeheid me.
Maar de dag was nog niet voorbij. Op weg naar het lokaal stuitte ik op een conversatie. Mooi om dit mee te maken, hoewel de positie van leerkracht een lastige was. Na het fatsoeneren van het lokaal en wegwerken van het nakijkwerk vond ik het goed geweest.


Een aantal collega’s gedag gezegd en op naar een kennismakingsgesprek met de directeur.
Min of meer een evaluatie van de dag. Hoe het kan dat ik het nadeel van mijn kleine postuur compenseer met andere zaken, waardoor er ovenwicht ontstaat in een groep.
Waar mijn ambities liggen? In het omgaan met kinderen, hen verder helpen en achter het gedrag kijken. Vandaar de studie Toegepaste Psychologie.


Een korte terugblik op deze dag in 1 woord: mooi.
Mooi, omdat ik na een jaar van afwezigheid in het onderwijs, het ‘trucje’ nog steeds kan.
Mooi, omdat de collega’s van deze dag respect voor mijn handelen en ambities hebben.
Mooi, omdat kinderen me volgende week weer als juf willen.
En mooi, omdat een kind me een hand geeft en zegt: ‘Juf, het was fijn dat u vandaag onze juf was’.


Dan blijkt maar weer dat teruggaan niet altijd achteruitgang is.
Nee, teruggaan is connectie voelen met je oude beroep, weten waarom het je op het lijf geschreven was en merken dat kinderen je passie zijn.


Mijn oude werk wil ik niet terug. Ik wil de doelgroep terug in een andere baan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten