Weten we echt wel wat een kind nodig heeft?
Soms
heb ik zo mijn twijfels.
Twijfels over de stevige eisen die de overheid aan het
basisonderwijs stelt als het gaat om Cito-scores. Twijfels over de inspraak van
sommige ouders. Twijfels over het kennisniveau en de aanpak van leerkrachten.
Twijfels over de hoeveelheid kinderen dat een etiket krijgt, met alle nadelige
gevolgen van dien.
Ik denk dat we met z’n allen onszelf te weinig realiseren wat de
impact op kinderen is.
Maar ook wat al die etiketten van een leerkracht vragen. Want als
je elk kind op een andere manier moet begeleiden en ondersteunen, blijft het
niet bij de 3 niveau’s van gedifferentieerd onderwijs….
Dan gaat het niet over de situaties die terecht blijken. Eerder voorvallen die
ergens niet kloppen. Bijvoorbeeld een leerkracht in groep 8 die de score van
bepaalde leerlingen niet laat meetellen bij het klasgemiddelde (en dus hun
resultaten niet terugstuurt naar de Cito-groep). Als het om een kleine school
gaat, bepalen deze 'zwakke' leerlingen de lage score. Met een lage
score kom je slecht weg bij de inspectie.
Of het voorbeeld van een ouder die slechte prestaties van het kind toeschreef
aan de leerkracht en een eventuele stoornis van het kind. Want het kind was
zeer intelligent. Ik snap best dat je dat wilt als ouder, maar als het niet zo
is, leg jezelf er dan bij neer.
Nee, de schuld lag bij de leerkracht. Dus er werd een extern
onderzoeksbureau ingeschakeld met als resultaat een hoge intelligentiescore.
Het bureau nam meteen de behandeling van het kind ter hand. Helaas bleven de
scores rond het gemiddelde van de groep hangen. Het baatte weinig de prestaties
erbij te houden, men was te zeer overtuigd van het eigen gelijk.
En er zijn leerkrachten die moeite hebben in de omgang met gelabelde kinderen.
Soms door te weinig kennis, desinteresse, maar meestal door tijdsgebrek. Ze
willen wel, maar
door verplichte taken en de verantwoording die netjes
geregistreerd moet worden, lukt het niet.
Als je met kinderen met een aandoening wilt omgaan, kost het tijd. Tijd om een
relatie op te bouwen, tijd om kennis te vergaren en die toe te passen. Zodoende
bouw je ervaring op om op een juiste manier met deze kids om te gaan. (Hierbij
zeg ik dat het bij mij ook niet altijd lukt(e) , zeker de eerste jaren als
starter, weet je te weinig en mis je ervaring).
Voor leerkrachten zijn kinderen met een aandoening in de klas, verre van
makkelijk. Ze moeten steeds rekening houden met wat kinderen aankunnen en
kinderen extra begeleiden naast de reguliere lessen. Dit moet echter allemaal
onder schooltijd gebeuren. Huiswerk geeft eveneens een extra belasting. Tijdens
de lessen moeten schriften worden gevonden, ruzies opgelost etc.
We verwachten dat de docent met elk individu rekening houdt en direct
inspeelt op ongewenst gedrag of leerproblemen.
Reden genoeg om uiteindelijk over de kop te gaan door
die hoge verwachtingen.
Misschien dat ik daarom een half jaar geleden wilde stoppen met
het onderwijs. (Gelukkig heb ik het niet gedaan...) Want ik zag
meer bij kinderen dan ik kon realiseren.
En dan ging het over kinderen waarbij zaken echt mis waren,
kinderen die een zogenoemd 'helpend' etiket nodig hadden om verder te komen.
Daardoor zichzelf begrijpen en de omgeving aanpassen. Waarin de focus ligt op
capaciteiten van kinderen in plaats van hangen aan de randvoorwaarden voor
leren.
Wat vindt het kind hiervan? Is het hierbij gebaat?
We denken het beste te weten voor het kind. Tot op zekere hoogte
is dat zeker zo, maar
dachten we eens na over de mogelijk negatieve gevolgen van zo'n
sticker? De eigenwaarde van het kind, het mogelijk makkelijker uitlokken van
pestgedrag door klasgenoten en niet te vergeten beperkingen veroorzaken bij
werk in de toekomst. Plus dat een kind zijn gedrag aanpast waardoor het niet
meer zichzelf is.
Als ik voor het kind mag spreken zou ik ervoor pleiten om kind te
mogen zijn. Al die hoge eisen meteen in de prullenbak. Het curriculum aanpassen
tot: De basisschoolleerling kijkt aan het einde met plezier terug op zijn
schooltijd en vervolgt zijn weg op een passende vervolgschool (qua
intelligentie, vaardigheden en begeleiding).
Willen we goede leerkrachten in het basisonderwijs houden, laten
we eerst de eisen verlagen. Zo kunnen zij onderwijs wat als doel heeft talenten
te ontwikkelen, waarborgen. Misschien komen pareltjes van leerkrachten naar
boven. In ieder geval talentvolle leerlingen. Met of zonder etiket en vrij van
alle twijfel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten